Veelgestelde vragen

Een vraag over vastgoed? Dan vind je het antwoord ongetwijfeld hier terug. Blijf je toch op je honger zitten? Contacteer ons gerust, we helpen je graag verder.

Verkopen

  • Wat is het beste moment om mijn huis te verkopen?

    Er bestaat helaas geen algemeen juist antwoord op deze vraag. Bij elke verkoop spelen immers zo veel factoren mee en de omstandigheden zijn telkens anders. Wel kan bekeken worden, in functie van de markt op dat specifieke moment, wat het beste moment is om je huis te verkopen.


    Maar een veel belangrijkere vraag is: "Welk moment is voor jou het beste moment om te verkopen?" Dus niet per se voor ‘de markt’. Welke impact heeft de verkoop van het huis op jouw leven en wat zijn de gevolgen als je verkoopt? Ben je op zoek naar iets nieuws en wil je verhuizen? Naar een huis met een betere ligging, een hoeve op het platteland, een penthouse in de stad? Daar is een verhaal aan verbonden en dat is even belangrijk als de situatie op de huizenmarkt. Een goede makelaar kan met om het even welke omstandigheden op de markt werken en je huis verkocht krijgen.


    Tot slot valt er wel iets te vertellen over het seizoen. Over het algemeen is de lente de beste periode om een huis of appartement te koop aan te bieden, gevolgd door de maanden september en oktober.

  • Wat moet ik laten weten aan het koper bij de verkoop van mijn huis?

    Wettelijk gezien moet je al bij de advertentie van een te koop gesteld pand bepaalde zaken meegeven: het EPC-attest, de stedenbouwkundige bestemming, het al dan niet bestaan van vergunningen voor stedenbouwkundige handelingen, of er al dan niet een dagvaarding of vonnis betreffende het pand werd uitgebracht, of er een voorkooprecht is, of er al dan niet een verkavelingsvergunning van toepassing is, of er mogelijks of effectief bodemverontreiniging is en of het pand zich al dan niet bevindt in overstromingsgebied.


    Daarnaast is het ook van belang dat je een kandidaat-koper informeert over ernstige gebreken aan de woning die hij niet zomaar kan zien bij een bezoek. Dat er ooit eens een lek is geweest omwille van een probleem aan het dak, dat ondertussen opgelost is, is niet belangrijk. Maar als je weet dat er bijvoorbeeld huiszwam aanwezig is, en je meldt dit niet of je camoufleert het, dat bega je een grote fout.


    Ons principe is: laat alles weten wat je zelf als koper ook zou willen weten. Niet tot in de kleinste details, maar alles wat volgens jou belangrijk kan zijn. Dan voelen de kopers zich meteen goed in hun nieuwe woning en komen ze niet voor onaangename verassingen te staan.

  • Moet ik als eigenaar zelf aanwezig zijn tijdens een bezoek met een koper?

    Neen. In sommige gevallen is het wel nuttig dat een eigenaar ook aanwezig is bij een bezoek, maar dan bijvoorbeeld enkel bij een tweede bezoek met kandidaat-kopers, die specifieke vragen zouden kunnen hebben.


    Vaak is het beter om de makelaar zijn werk te laten doen en de kopers mee te nemen door het pand op zijn vooraf voorbereide manier. Een makelaar zal een pand altijd op een andere manier laten zien dan de eigenaar zelf. Een manier die vooraf bedacht is en uitgedacht om een zo boeiend mogelijke ervaring te bezorgen aan de kandidaat-kopers.

  • Welke kosten komen er kijken bij de verkoop van mijn huis of appartement?

    De koper betaalt de kosten die uit een koop voortvloeien, de verkoper betaalt de leveringskosten. Wat valt er zoal onder leveringskosten? Bijvoorbeeld de verplichte attesten zoals het EPC-attest en het bodemattest, en andere kosten zoals de kosten van de makelaar. Opgelet, in bepaalde gevallen kan je als verkoper wel belast worden op de meerwaarde die je bij de verkoop realiseert.

  • Is een bod via e-mail of sms rechtsgeldig?

    Ja. Men spreekt over het tot stand komen van een verkoop van zodra er een akkoord is bereikt over een zaak (het pand) en een prijs. Hoe dit akkoord tot stand komt, heeft in principe geen impact op de rechtsgeldigheid. Echter, omdat er heel wat zaken meespelen bij de verkoop van vastgoed, zoals termijn en eventueel voorschot, is het wenselijk om een bod op een meer officiële manier te laten doen.

Kopen

  • Hoe lang duurt het om een huis of appartement te kopen?

    Een huis kopen is geen eenvoudig proces. Er zijn verschillende fases en elk van deze fases kan een invloed hebben op het verloop van de verkoop. Je kan soms geluk hebben en bij je eerste bezoek meteen je droomwoning vinden. Maar meestal duurt het wel enkele maanden en veel bezoeken alvorens je de ideale woning hebt gevonden.


    Wanneer je dan kan verhuizen? Van zodra je een bod hebt gedaan en deze is aanvaard door de verkoper, moet de verkoopovereenkomst of compromis opgemaakt worden. Dit kan meestal al binnen enkele weken, als alle noodzakelijke attesten en stukken voorhanden zijn. Zodra de verkoopovereenkomst ondertekend is (bij de notaris of bij de vastgoedmakelaar), is het wachten op de authentieke akte.


    Er is geen verplichte termijn, maar in het algemeen wordt de maximum duurtijd tussen de verkoopovereenkomst en de authentieke akte vastgelegd op vier maanden. Het kan ook sneller gaan, bijvoorbeeld binnen de maand, maar dat is eerder uitzonderlijk. De notaris moet namelijk verschillende documenten en attesten opvragen, en het moet natuurlijk mogelijk zijn in de agenda’s van alle betrokken partijen.

  • Hoeveel panden moet ik bezoeken voor ik beslis?

    Hiervoor bestaat geen vaste regel. Is het eerste pand dat je bezoekt toevallig je droomwoning, ga er dan zeker voor!


    De realiteit leert ons wel dat het belangrijk is om ervaring op te doen over de markt en over alle opties binnen je budget. Dit doe je door veel online opzoekwerk te doen, maar vooral ook aan de hand van bezoeken. Je leert veel panden kennen, maar ook veel makelaars en verkopers.


    Bij elk bezoek kan je iets bijleren over het huidige aanbod op de markt, de prijs/kwaliteit verhoudingen van de panden die je in een bepaald segment onderzoekt en hoe sterk de vraag is naar vastgoed binnen het segment waarin je zoekt. Hou ook zeker in de gaten hoe snel de panden die je hebt bezocht, verkocht raken.

  • Wat kost investeren in vastgoed?

    Met andere woorden, los van de vraagprijs van een pand, hoeveel moet je er nog bij rekenen om tot de totale aankoopkost te komen?


    Als koper moet je boven op de aankoopprijs ook de aankoopbelastingen, registratierechten genaamd, betalen. Deze zijn afhankelijk van het gewest (Vlaanderen, Brussel of Wallonië) en in functie van je situatie kan je genieten van lagere tarieven en van een eventuele korting (abatement). Daarbij betaalt de koper ook de kost van de notaris (het bij wet bepaalde ereloon voor de akte + dossierkosten).


    Ga je een lening aan, dan zijn er bijkomende kosten, namelijk de kosten voor de hypothecaire kredietopening. Voor deze akte rekent de notaris ook een ereloon en administratiekosten aan. Daarbij zijn er registratierechten verschuldigd, berekend op het bedrag van de hypothecaire akte. Ook de bank rekent administratiekosten aan. Hou tot slot ook rekening met de kost van de verplichte schuldsaldoverzekering voor het krediet.

Verhuren

  • Hoeveel maanden huur mag de huurwaarborg bedragen?

    Dit is een regionale materie. De regels voor Brussel, Vlaanderen en Wallonië zijn verschillend.

    In Vlaanderen mag de huurwaarborg maximaal 3 maanden huur bedragen. In Brussel is dat maximaal 2 maanden, als de waarborg wordt gestort op een geïndividualiseerde rekening op naam van de huurder. Gaat het om een bankwaarborg, dan mag dit maximaal 3 maanden huur zijn. Voor Wallonië gelden voorlopig dezelfde regels als voor Brussel.

  • Hoe zit het met de verzekering als je huurt of verhuurt?

    Als je een huis of appartement huurt, moet je natuurlijk ook denken aan de verzekering. Het is zo dat de brandverzekering, de verzekering die tussenkomt bij schade aan het gebouw, steeds door de eigenaar wordt aangegaan.


    Gaat het over een appartement, dan zal het ‘gebouw’ verzekerd zijn door een brandverzekering of blokpolis op naam van de VME, en wordt deze door de syndicus beheerd. Als huurder moet je altijd wel je aansprakelijkheid als huurder verzekeren. Dit door middel van een zogenoemde huurdersaansprakelijkheidsverzekering.


    Daarbij kan je ook een inboedelverzekering nemen, al dan niet met dekking voor diefstal, en een rechtsbijstandverzekering.

  • Mag ik een kandidaat-huurder weigeren?

    Als verhuurder mag je kandidaat huurders weigeren als daar een gegronde, objectieve, en vooral niet discriminatoire reden voor is. Je mag huurders weigeren omdat hun inkomsten niet voldoende zijn in functie tot de gevraagde huurprijs of omdat het pand niet groot genoeg is voor de gezinssamenstelling van de kandidaat huurder. Wees er vooral bewust op dat je nooit mensen mag weigeren omwille van hun afkomst, huidskleur, ras, geslacht of seksuele geaardheid. Let er ook op, als je werkt met een vastgoedmakelaar, mag je hem geen ‘opdracht tot discrimineren’ geven. De vastgoedmakelaar zal dit weigeren.